prao 2009 hos åke svanstedt


Som alla vet så kom jag hem igår från Kvänum en liten ''by'' utanför Skara, ca 20 min söder om Axevallas travbana. Där har jag praoat och bott hemma hos Åke Svanstedt, hans fru Sara Swahn och hans son Anders Svanstedt. Där nere har jag hjälpt till att ta hand om Åkes alla 185 hästar. Det har varit sjukt kul där nere! Fick köra massa hästar,fixa allt i stallet, massera och bosta hästarna. Åke har ca 20 skötare anställda som har 8 egna hästar i träning, jag fick hjälpa till i Sara stall ( alla skötare har ett eget stall ). Vi klev upp 05.30 på morgonen och åkte då till stallet och släppte ut hästarna och börja sedan mocka boxarna. Ca klockan 08.00 går ''första körningen'' vilket menas att en eller fler hästar från vadera stall ska ut och köras. Det är alltid bestämda tider när körningarna går och det är 3 st per dag. Det är ca 20-30 st som kör tillsammans, först börjar man med motion. Så vi kör en lång sväng med hästarna i skogen. Åke börjar alltid köra längst bak och kör sedan längre fram och talar om hur många intervaller man sedan ska köra. Efter ha kört klar svängen i skogen kör man bort till intervallerna. På vägen dit börjar man bilda led, 3 eller 4 i varje led. Kör man på den sandiga intervallbana så får det plats 4 i rad annars är det 3 om man kör på den lätta och långa. Intervallerna är en rakbana som sträcker sig ca 600 m bort där hästarna får springa på i mycket snabbt tempo. Det var as kul att köra där, det gick så sjukt fort!
Väl tillbaka i stallet så selar man av och duschar hästen sen om man hinner innan andra körningen så fortsätter man att mocka eller vad man nu höll på med. Jag kan ju bara säga att ALLA skötare där och även Åke var hur snälla och trevliga som helst!Nästan varje skötare hade också en egen hund som sprang runt där. Men Sara hade en get hon som hette Ida. Hur söt som helst och social som skulle kela hela tiden som en hund. Åke själv hade 2 katter hemma, båda var namnlösa men jag kalla den svarta som var jätte kelig för Missan. Hon var 25 år också, men piggare än någonsin. Sov med mig nästan varje natt, gosis. På hästgården var det också hovslagare och vetrinär som var anställda som kom och kika på hästarna varannan dag. På fredagen ( sista dagen jag var där ) var inte en skötare där så då fick jag ta hand om ett eget stall med 3 hingstar, 2 ston och 3 valacker. Fick köra True Q som sprungit in över en miljon. Jätte fin häst! Sen fick jag fixa allt som man skulle fixa i stallet. Jag körde också en häst åt Sara den dagen ( Sunset Coast ) ett 3 årigt sto. Jävligt stark var hon kan jag lova, orkade knappt hålla henne. Nu låter det som att jag bara fick köra i fredags men jag fick köra alla dagarna utom i onsdags för då är det hästarnas vilodag. Så jäävla kul var det där, men rätt kallt i 3 dagar men dom 2 sista var det mildare väder vilket var mycket skönt. I lördags åkte jag med Sara och 2 andra hästskötare upp till Sundbyholms travet (Eskilstuna) i deras gigantiska hästbuss. Det börja med att vi klev upp på morgonen i lördags och skulle åka till stallet och köra iordning Global Journey som skulle starta på v75. Vi backar ut från infarten till huset och kör på någonting hårt. Vi körde över Åkes katt, Missan.. den svarta! Usch så hemskt jag vågade inte ens gå ut.. Sara var helt förskräckt och sprang in och hämta Åke. Det syndes på henne att hon mådde skit dåligt över det där, Åke var nog också ledsen även fast han inte visa det. Men han kunde inte somna om sen så han var nog rätt ledsen.. Förstår det då katten var 1 år äldre än hans son Anders. Aja, synd att det skulle sluta med en sån hemsk död för henne. Har bild på henne så ska ni få se, jätte söt. Iaf väl uppe i Eskilstuna fick jag hjälpa till där med, packa upp sätta fast hjulen på vagnarna mm.. Sen när Åke kom så gick vi och käka lunch på resturangen där. Ca klockan 13:00 så kom mamma och pappa och hämta mig. Rätt skönt att se dom men hade kunnat stanna ett tag till där. Som tur så får jag komma tillbaka och sommarjobba där nu till sommaren! Det ser jag verkligen fram imot. Hoppas jag har förklarat mig bra så kommer lite bilder sen. Orkar inte lägga upp dom nu i samma inlägg som det här eftersom det blev rätt så mycket med text. Föresten ska ni veta att Åke är hur snäll,glad och rolig som helst. T.o.m lite blyg! Så den uppfattning man får av han i media är inte alls som han är i verkligheten!

Kommentera här: